W dzisiejszym wpisie postaramy się przybliżyć Państwu trochę informacji odpowiadających na pytanie: „czy wiązka dedykowana jest mi potrzebna?” Pytanie to jest znane od wielu lat, jednakże wbrew pozorom pozostawiająca nadal wiele wątpliwości. Temat ten poruszamy przede wszystkim, aby rozwiązać wszelkie wątpliwości pojawiające się w momencie zakupu haka holowniczego.
System Can-Bus, czyli wielkie przemiany.
Ostatnie kilkanaście lat to czas wielkich, niejednokrotnie burzliwych i rewolucyjnych przemian na rynku motoryzacyjnym. Przemiany te dotknęły niemal, każdego aspektu dotyczącego budowy samochodu osobowego. Jedna z wielu metamorfoz dotyczyła całkowitej zmiany w podejściu do montażu, oraz w późniejszej eksploatacji haków holowniczych. Ściślej rzecz biorąc – do rozbudowy elektroniki. Im bardziej zbliżamy się do obecnych czasów, tym stan zaawansowania elektroniki w samochodach jest coraz bardziej zauważalny. Obecnie produkowane samochody, w porównaniu z tymi chociażby z lat 90 XX wieku, możemy porównać do jeżdżących komputerów. Gwałtowny rozwój elektroniki znacząco odbił się na zmianach w budowie wiązek elektrycznych, montowanych wraz z hakami holowniczymi. Elektronika w starszych modelach samochodów na ogół oparta była na prostym schemacie. Związane było to m.in. z brakiem chociażby magistrali CAN (z ang. Controller Area Network). Dlaczego o tym wspominamy? Miało to znaczący wpływ na sam montaż haka holowniczego. Do zakupionego haka dołączana była na ogół wiązka uniwersalna. Podłączenie wiązki odbywało się na zasadzie dolutowania przewodów. Operacja taka nie wymagała dużej znajomości elektroniki czy umiejętności czytania skomplikowanych schematów, co bezpośrednio przekładało się na stosunkowo prosty montaż. Co w takim razie zmieniło się na przestrzeni lat?
Niezależnie czy mówimy tutaj o samochodach niemieckich, włoskich czy japońskich, każdy z producentów stosuje specyficzne rozwiązania dla własnej marki. Wspólnym mianownikiem niewątpliwie jest bardzo często brak możliwości montażu wiązki uniwersalnej. Związane jest to z autorskimi układami elektryczno – elektronicznymi, które cechuje zróżnicowany szereg układów mikroprocesorowych. Każdy z takich układów odpowiedzialny jest za osobną kwestię. Jako ciekawostkę, możemy podać, że w samochodach klasy premium liczba systemów mikroprocesorowych dochodzi nawet do stu, a koszt układu elektronicznego to nierzadko 1/3 ceny całego samochodu.
Wiązki dedykowane a mikroprocesory?
Systemy tego rodzaju działają w czasie rzeczywistym, realizacja poszczególnych zadań (jak kontrola trakcji czy kontrola ABS) realizowana jest za pomocą mikroprocesorów, których konstrukcja tworzona jest wyłącznie na potrzeby danego modelu samochodu. Stworzenie tego rodzaju kontrolerów wymaga opracowania szeregu projektów oraz napisania od zera, specjalnie w tym celu stworzonego oprogramowania. Rosnąca ilość modułów dodatkowo przekłada się na rozrost magistrali sterujących, których głównym zadaniem jest przekazywanie informacji pomiędzy poszczególnymi modułami a centralnym modułem sterowania. W uproszczonym przykładzie – pomiędzy kołami a systemem ABS czy pomiędzy czujnikami parkowania a wyświetlaczem multimedialnym. Rodzaje magistrali, w dosyć dużym uproszczeniu, możemy podzielić na:
- magistralę CAN (stosowana najczęściej przy obsłudze ABS, ESP, skrzyni biegów czy klimatyzacji),
- magistralę MOST (służy głównie do obsługi multimediów),
- sieć FlexRay (stosowana coraz częściej, głównie przy elektronicznych systemach sterowania przepustnicą oraz układem kierowniczym).
Wszystkie te magistrale łączą się z centralnym modułem sterownia. Jego głównym zadaniem jest zbiór wszystkich dostępnych informacji, analiza, a w następstwie realizacja zadań w celu poprawy komfortu czy bezpieczeństwa jazdy. Warto dodać, że centralny moduł na bieżąco analizuje sytuację i dobiera odpowiednie założenia do panujących warunków. W przypadku wykrycia przez system nieprawidłowości, informuje on o tym kierowcę, najczęściej za pomocą lampki sygnalizacyjnej lub określonego dźwięku. Tak złożony schemat działania elektroniki w dzisiejszych samochodach powoduje, że wiązka dedykowana bardzo często okazuje się niezbędnym elementem do prawidłowego działania elektroniki w naszym samochodzie.
Zapraszamy do dyskusji i zostawiania własnych komentarzy pod wpisem.
Najlepsze wiązki elektryczne do haków można zamówić w sklepie https://dobrehaki.pl/
Be First to Comment