W poprzednim wpisie rozpoczęliśmy temat obejmujący montaż wiązki dedykowanej oraz haka holowniczego. Dzisiejszy wpis będzie jego kontynuacją, postaramy się przedstawić główne korzyści jakie niesie ze sobą montaż wiązki dedykowanej.
Wiązka uniwersalna a zaawansowana elektronika
W przypadku montażu haka oraz wiązki uniwersalnej w samochodzie z rozbudowaną elektroniką, magistrala centralna nie będzie otrzymywała niezbędnych, prawidłowych informacji. Taki stan przekładać będzie się na błędy w sterowaniu – komputer centralny będzie otrzymywał sprzeczne ze sobą informację, co z kolei spowoduje możliwość wystąpienia niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za przykład weźmy tutaj samochód klasy średniej z czujnikami parkowania oraz z aktywnym ESP. W sytuacji zamontowania haka holowniczego z wiązką uniwersalną oraz podpięcia lawety bądź cięższej przyczepki komputer centralny zacznie kolokwialnie rzecz biorąc wariować. Szczególnie będzie to odczuwalne podczas hamowania oraz w przypadku cofania z zapiętą lawetą/przyczepką. Po wrzuceniu biegu wstecznego czujniki zaczną wydawać przeraźliwy pisk – komputer centralny odczyt z czujników parkowania będzie traktował jako niebezpieczeństwo a nie jako lawetę/przyczepkę.
W przypadku zamontowania wiązki dedykowanej do tego typu sytuacji nie dojdzie. Magistrala centralna w momencie zapięcia przyczepy na kuli haka dostaje informację od jednego z czujników o zapiętym haku. W tym momencie dezaktywowane są wszystkie czujniki parkowania a cały system hamulcowy (ESP/ASR/ABS) zostaje przestrojony tak, aby zwiększyć skuteczność hamowania. W przypadku, gdy w samochodzie posiadamy hydrauliczną regulację zawieszenia montaż wiązki uniwersalnej znacząco (negatywnie) wpłynie na działanie hydrauliki. Po zaczepieniu lawety na kuli haka system nie będzie w stanie wykryć dodatkowego obciążenia, tym samym zawieszenie nie zostanie automatycznie podniesione. W sytuacji najechania na dziurę lub na wysoki krawężnik, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo zawadzenia podwoziem o jezdnie.
Jak wiązka dedykowana wpływa na komputer pokładowy?
Dosyć ciekawym przypadkiem są również samochody marki Audi z lat 2008-2014 roku. Układ chłodzenia silnika w tych pojazdach bardzo często okazywał się niewystarczający w przypadku ciągnięcia cięższej przyczepy (np. campingowej). Podczas montażu haka holowniczego bardzo ważna jest również wymiana sterownika układu chłodzenia. Ktoś dociekliwy może spytać – jaką rolę odgrywa tutaj wiązka dedykowana? W przypadku instalacji wiązki uniwersalnej nie ma możliwości instalacji nowego sterownika układu chłodzenia, system go nie wykryje. Sama wymiana wentylatora oraz sterownika, będzie niewystarczająca – niezbędna jest tutaj wiązka dedykowana. Posiadając samochód na gwarancji w przypadku jego przegrzania z zamontowaną wiązką uniwersalną, istnieje spore prawdopodobieństwo utraty/nieuznania gwarancji.
Są to oczywiście jedne z wielu przykładów, jednakże najczęściej spotykane. Warto tutaj wspomnieć, że o ile sytuacja z czujnikami parkowania, może niektórym osobom nie przeszkadzać, o tyle gwałtowne hamowanie z lawetą w przypadku zamontowanej wiązki uniwersalnej (bez odpowiedniego przestrojenia systemu ABS oraz elektronicznego układu kierowniczego) może skończyć się tragedią. Cena wiązki dedykowanej, zależnie od samochodu, waha się w granicach kilkuset złotych. W celu otrzymania dokładnej ceny wiązki dedykowanej, dopasowanej do Państwa samochodu, wystarczy skontaktować się z nami elektronicznie bądź telefonicznie. Nasi konsultanci udzielą wszystkich, niezbędnych informacji.
Zalety montażu wiązki dedykowanej
Montując wiązkę dedykowaną zyskujemy:
- Pewność podłączenia,
- Brak możliwości pomyłki podczas instalacji,
- Idealne dopasowanie do danego modelu samochodu (długość kabli jak i kształt
- wtyczek),
- Mniejszy koszt montażu – wtyczkę możemy sami podłączyć, nie musimy nic przerabiać ani lutować,
- Akceptacja przez ASO (w przypadku samochodów z gwarancją producenta, instalacja wiązki uniwersalnej skutkuje utratą gwarancji).
W przypadku samochodów na gwarancji zalecamy kontakt z serwisem w celu uzyskania informacji, jakie części możemy samodzielnie zakupić, aby nie utracić gwarancji. Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, nasi konsultanci służą pomocą przy doborze części. Utrzymujemy stały kontakt z wieloma serwisami ASO, dzięki czemu jesteśmy w stanie sprostać nawet największym Państwa wymaganiom.
Najlepsze wiązki dedykowane oraz te uniwersalne znajdziecie w sklepie DobreHaki.pl
A co Wy myślicie na ten temat? Zapraszamy do dyskusji.
Niestety serwis ASO mecedesa w Gdyni odmawia zakodowania wiazki haka jesli mozntaz zostal wykonany poza serwisem ASO