Wiele osób posiadających zamontowany hak holowniczy w swoim samochodzie bardzo często staje przed pytaniem – jak ciężką przyczepkę lub lawetę mogę ciągnąć? W dzisiejszym wpisie postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Maksymalna waga przyczepki
Wielu kierowców chcących przekonać się jak ciężki zestaw mogą holować swoich samochodem zagląda w dowód rejestracyjny w celu znalezienia masy przyczepy. Jest to podstawowy błąd – nie ważna jest sama masa przyczepy, ale Dopuszczalna Masa Całkowita (w skrócie DMC).
Dopuszczalna Masa Całkowita to informacja, która mówi nam jakiej wagi nie może przekraczać zestaw masy pojazdu w połączeniu z lawetą. Warto tutaj zaznaczyć kilka faktów:
- DMC lawety nie może być większa niż masa własna samochodu holującego. Samochody osobowe nie mogą holować przyczep cięższych od własnej masy
- Samochody osobowe nie mogą holować zestawu o masie przekraczającej wartość uciągu haka holowniczego, nawet jeżeli ich DMC jest większe. Jeżeli nasz samochód posiada DMC 2000kg, a hak holowniczy tylko 1500kg, to zgodnie z polskim prawem nie możemy ciągnąć lawety cięższej niż 1500kg
- DMC do 750kg przyczepki obowiązuje w przypadku przyczepy niehamowanej, DMC do 3500kg dotyczy przyczepy hamowanej
Prawo jazdy kategorii „B” – czyli jaką przyczepę mogę holować?
Posiadając prawo jazdy kategorii „B” i samochód z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu 1800kg (pozycja F1 w dowodzie rejestracyjnym samochodu), możemy ciągnąć przyczepkę o masie całkowitej nie przekraczającej 1353kg. Stosunek wagi samochodu do masy przyczepki powinien wynosić 1 do 33, a sama waga zestawu (samochód + laweta) nie przekraczać 3500kg.
W przypadku większych samochodów o DMC 3500kg, możemy dodatkowo holować przyczepkę do 750kg DMC, co łącznie daje nam 4250kg. Posiadając przykładowo VW Caddy Maxi o DMC 3500kg, możemy holować jeszcze przyczepkę do 750 kg.
Nowe możliwości – uprawnienia B96
Dotychczas, aby prowadzić zestaw przekraczający 3,5 tony musieliśmy posiadać prawo jazdy kategorii B+E. Od 19 stycznia 2013 roku, możemy w łatwy sposób zwiększyć swoje uprawnienia bez zdawania dodatkowej kategorii. Ustawodawca przyszedł tutaj z pomocą i wprowadził „uprawienia B96”, pozwalające nam po ich zdobyciu na prowadzenie zestawu do 4250kg, bez względu na masę przyczepy (czy to do 750kg czy powyżej), pod warunkiem, że masa holownika będzie o 33% od masy całkowitej lawety.
viaToll oraz tachograf
Warto pamiętać, że w niektórych krajach prowadząc zestaw samochodu o DMC 3500kg oraz przyczepki do 750kg musimy posiadać viaToll (tak jest choćby w Polsce) oraz tachograf (Niemcy). Przed wyjazdem do danego kraju warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami, ponieważ te bardzo często się zmieniają. Od jednego z naszych czytelników dowiedzieliśmy się, że za brak tachografu w Mercedesie Sprinterze do 3,5 tony holującego lawetę z najazdem, otrzymał on od BAG, czyli Federalnego Urzędu ds. Transportu Towarowego w Niemczech blisko 800 euro kary. Warto się mieć na baczności.
Dla wszystkich planujących holowanie przyczep i poszukujących hak holowniczy odsyłamy do sklepu https://dobrehaki.pl/
Witam
mam auto o dopuszczalnej masie całkowitej:
F1- 1915kg,
F3- 3590kg
Q1 – 1675kg,
Q2- 720kg
Przyczepo laweta z hamulcem ma wagę 460kg
Jakie maksywalną wagę samochodu mogę ciągnąc na niej?
1215kg ?
Czy też masa przyczepki nie ma znaczenia