Legalizacja haka holowniczego – wiązka elektryczna

Okiem diagnosty, czyli legalizacja haka holowniczego – część druga: wiązki elektryczne.

W dzisiejszym wpisie podejmiemy tematykę samych wiązek elektrycznych. Przedstawimy najważniejsze informację oraz czynności jakie musimy podjąć, aby bez większych problemów otrzymać pozytywne zaświadczenie od diagnosty. Przedstawimy również podstawowe różnice pomiędzy wiązkami 7 a 13 pinowymi oraz powiemy dlaczego stosowanie tanich chińskich wiązek opłacalne jest jedynie na początku. Swoim doświadczeniem, tak jak w poprzednim artykule, podzieli się diagnosta pracujący na co dzień w Stacji Kontroli Pojazdów.

MARTEC: Co najczęściej, w przypadku wiązki elektrycznej, sprawdzają Państwo podczas badania technicznego?

Diagnosta: Przede wszystkim sprawdzana jest poprawność podłączenia instalacji. Za pomocą wtyczki z diodami sprawdza się działanie kierunkowskazów, światła stopu, światła przeciwmgielnego oraz świateł cofania. W miarę możliwości sprawdzamy również sposób podpięcia wiązki, czy sposób jej instalacji nie zagraża bezpieczeństwu innych osób. Sam koszt badania technicznego to ok. 35 złotych.

MARTEC: Czy rodzaj zamontowanej wiązki (7 lub 13 pin) ma jakikolwiek wpływ na wynik badania technicznego?

Diagnosta: Oficjalnie nie ma żadnej dyrektywy mówiącej o konieczności stosowania jednego typu wiązki. Podstawową różnicą pomiędzy wiązką 7 a 13 pin jest ilość obsługiwanych procesów. Wiązki 7 pinowe obsługują podstawowe funkcje jak światło stopu, kierunkowskazy, światła przeciwmgielne oraz światła pozycyjne. Według przepisów tego typu wiązki można stosować dla przyczep o DMC (Dopuszczalnej Masie Całkowitej) do 750kg. W przypadku przyczep powyżej 750 kg DMC, konieczne jest zastosowanie wiązki 13-pinowej. Posiada ona wszystkie funkcje jak wiązka 7 pinowa oraz dodatkowo światło cofania jak i możliwość przekazywania stałego napięcia do przyczepy. Zastosowanie właściwej wiązki jest niezwykle istotne, nie tylko z punktu badania technicznego, ale również ze względów bezpieczeństwa. Przed zakupem jak i montażem, warto zasięgnąć opinii zaufanego specjalisty. Wielokrotnie spotykałem się podczas pracy z niewłaściwie dobranymi wiązkami (głównie chińskiej produkcji). Sposób podpinania tego typu wiązki (przecinanie kabli oraz nieumiejętne lutowanie) często dyskwalifikuje taką wiązkę. Nie wspominając już o tym, że działanie chińskich wiązek pozostawia wiele do życzenia. W nowych samochodach przewody elektryczne są na tyle cienkie, że zastosowanie tego typu wiązki, może skończyć się uszkodzeniem instalacji elektrycznej. Tutaj na prawdę nie warto oszczędzać. Koszty naprawy instalacji w samochodzie w porównaniu do zaoszczędzonych maksymalnie kilkuset złotych są nieporównywalnie większe. W przypadku nowych samochodów, bądź klasy premium jest to zwyczajnie nieopłacalne. U naszych zachodnich, niemieckich sąsiadów, standardem jest stosowanie wiązki dedykowanej. Tego typu wiązka przede wszystkim jest w 100% kompatybilna z instalacją w danym samochodzie, po drugie zastosowanie tego typu wiązki w znaczącym stopniu minimalizuje ryzyko uszkodzenia instalacji elektrycznej w przypadku przepięć. Po trzecie mamy pewność, że z wiązką dedykowaną sama legalizacja haka holowniczego przebiegnie bezproblemowo.

Bardzo dobre rozwiązania w kwestii wiązek elektrycznych do haków można znaleźć w sklepie DobreHaki.pl

A jakie Wy macie doświadczenia związane z przeglądem haka holowniczego? Zapraszamy do dodawania komentarzy.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.