Przepisy dotyczące haków holowniczych z roku na rok ulegają zmianie. Wybierając hak holowniczy warto sprawdzić czy posiada on homologację europejską. Polska wchodząc do Unii Europejskiej zobligowała się do ujednolicenia przepisów obejmujących m.in haki holownicze.
Homologacja i jej rodzaje.
Najnowsze przepisy nakazują producentom haków holowniczych zdobycie homologacji obejmujący dany hak. Organem odpowiedzialnym za udzielanie homologacji oraz certyfikatów w Polsce jest PIMOT, czyli Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Wyróżnić możemy tutaj dwa rodzaje homologacji:
- E20 (duże „E”) – jest to homologacja potwierdzająca ECE wydawana według przepisów regulaminu nr 55 „Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów „
- e20 (małe „e”) – jest to homologacja potwierdzająca EC wydawana według przepisów „Dyrektywy 94/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. odnoszącej się do mechanicznych urządzeń sprzęgających pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz systemów ich mocowania do tych pojazdów. ”
Różnica pomiędzy e20 a E20 z perspektywy użytkownika haka holowniczego jest niezauważalna. Najważniejszą rzeczą o której musimy pamiętać to fakt, aby hak holowniczy miał nabitą którąś z homologacji (czasami zdarza się, że dany hak ma obydwie homologacje). Jest to szczególnie ważne w przypadku chęci użytkowania haka za granicami naszego kraju. Drugą istotną rzeczą jest tabliczka znamiona przy haku, bowiem to na niej nabita jest homologacja oraz wartości niezbędne do późniejszego zalegalizowania haka.
Konsekwencje użytkowania haka bez homologacji.
W Polsce użytkowanie haka holowniczego nieposiadającego homologacji nie jest związane z większymi konsekwencjami w przypadku kontroli drogowej. Sytuacja diametralnie zmienia się w przypadku chęci wyjazdu za granicę. Bardzo często podczas rutynowej kontroli poza granicami naszego kraju może okazać się, że brak homologowanego haka holowniczego będzie nas słono kosztował. Najbardziej będą mogły to odczuć osoby podróżujące po niemieckich drogach. Niemieckie prawo w tej kwestii jest bardzo surowe.
O czym należy pamiętać kupując hak holowniczy?
Podczas zakupu haka holowniczego, warto podjąć przemyślaną decyzję i wybierać tylko spośród sprawdzonych producentów haków holowniczych jak AutoHak, Westfalia, HakPol Imioła czy Steinhof. Wybierając produkty powyższych producentów mamy pewność, że wybrany produkt jest najwyższej jakości oraz posiada homologację bądź certyfikat. Odradzamy zakup haków używanych lub nieznanych (często chińskich) producentów. Niska cena haka bardzo często bierze się ze słabej jakości produktu bądź też haka, który pochodzi z powypadkowych samochodów.
Nowe, markowe haki holownicze znajdziesz w sklepie https://dobrehaki.pl/
A co z homologacją e11? Jest honorowana u nas w kraju?
Witam, oczywiście homologacja e11 jest i musi być uznawana. Liczba nie ma żadnego znaczenia, tylko znak „e”. Liczba oznacza tylko kod kraju, gdzie została uzyskana, w tym przypadku 11 oznacza Anglię. Jest tam taki instytut badawczy, nazywa się VCA czyli Vehicle Testing Agency i oni zazwyczaj prowadzą badania na homologację. A gdzie widziałeś e11, na jakimś haku holowniczym? Ciekawe, bo to raczej rzadkość, napisz więcej proszę.
mazda 6 2002 rok ma hak z homologacją e11
Znak e11 to nic innego jak ta sama hologacja tylko uzyskana w Anglii, jest oczywiście ważna w całej Europie.
Nic z tego nierozumie.