Bagażnik rowerowy – kontrowersyjne przepisy a raczej ich brak.
Od kilku lat bagażniki rowerowe mocowane na haku holowniczym sukcesywnie podbijają serca wielu kierowców. W porównaniu do bagażników dachowych są one znacznie wygodniejsze w użyciu, szybsze w montażu jak i sam transport rowerów odbywa się w bardziej komfortowych warunkach. Dodatkowo w przypadku wysokich samochodów typu SUV okazują się jedynym, sensownym rozwiązaniem. Niestety okazuje się, że za używanie tego rodzaju bagażnika, możemy otrzymać… mandat. Wbrew pozorom nie jest to żart – cała sytuacja spowodowana jest luką w polskim prawie. Wszystko wynika ze sposobu montażu bagażnika oraz tego, że jego konstrukcja zasłania tylną tablicę rejestracyjną. Na ten temat dosyć obszernie wypowiedziała się m.in. Policja w portalu dlakierowcow.policja.pl:
„Czy mogę korzystać z bagażnika do przewożenia rowerów, zamontowanego z tyłu na pojeździe. Bagażnik częściowo przysłania tylną tablicę rejestracyjną, […]?”
„Zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) zabrania się zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne.
Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, należy wskazać, że tablice rejestracyjne powinny być umieszczone w miejscach do tego konstrukcyjnie przeznaczonych i nie mogą być przesłonięte przez bagażnik do przewozu rowerów. Powyższe stanowisko podziela również Departament Dróg i Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, który w tym zakresie wyraził swój pogląd. […]
Należy podkreślić, że nikt nie kwestionuje legalności samego bagażnika jako produktu, a jedynie sposób jego zamocowania na pojeździe, który powoduje przesłonięcie tablicy rejestracyjnej. W niektórych państwach Europy, dopuszczalne jest używanie tego rodzaju bagażników, pod warunkiem posiadania trzeciej (dodatkowej) tablicy rejestracyjnej montowanej na takim bagażniku. W Polsce, na chwilę obecną brak jest takich uregulowań prawnych.” 1)
Przepis przepisem a praktyka?
Warto zaznaczyć, że niedostosowanie przepisów do realiów wynika głównie z archaiczności prawa. Wiele modeli bagażników rowerowych montowanych na hak holowniczych posiada miejsce na dodatkową, trzecią tablicę rejestracyjną. W krajach Europy Zachodniej wyrobienie dodatkowej tablicy rejestracyjnej nie stanowi problemu i jest rzeczą normalną. Rozwiązanie takie w całości eliminuje problem. Zgodnie z literą polskiego prawa, niestety nie ma możliwości (legalnego) dorobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej – potwierdzają to różnego rodzaju opinie. Pewna osoba zadzwoniła w tej sprawie do Wydziału Komunikacji. Z informacji jakich udzielił naczelnik owego wydziału jasno wynika, że stosowanie trzeciej tablicy w postaci naklejek bądź plastikowych kopii, które można zakupić na portalach aukcyjnych jest nielegalne. W najgorszym wypadku, możemy zostać posądzeni o podrabianie tablic. Najbezpieczniejszym wyjściem (zakładając, że bagażnik ma miejsce na tablicę wraz z przepisowym podświetleniem), będzie przeniesienie tablicy na bagażnik rowerowy. Jako ciekawostkę, można tutaj dodać, że w przypadku kolizji i zniszczenia rowerów wszystkie straty (łącznie z uszkodzeniem rowerów) są pokrywane z OC sprawcy. Część osób sprawę komentuję w bardziej dosadny sposób, używając tutaj słów takich jak „co za głupi kraj” czy „kuriozalne przepisy”. Jeden z komentujących dodaje również, że jeździ z atrapą tablicy zamontowanej na bagażniku już od 10 lat i pomimo wielu kontroli, nigdy nie został ukarany.
Co pozostaje zrobić przeciętnemu Kowalskiemu w takiej sytuacji? Przede wszystkim liczyć na wyrozumiałość policjanta w razie kontroli drogowej. Dobrą wiadomością jest niewątpliwie fakt, że przepisy w najbliższym czasie mają zostać znowelizowane, głównie za sprawą nacisku Unii Europejskiej.
Tym, którzy jeszcze nie mają bagażnika na rowery polecamy Bagażniki Montowane na Hak.
Zapraszamy do dyskusji.
Administrator
1) http://dlakierowcow.policja.pl/dk/pytania-i-odpowiedzi/47482,Pytania-i-odpowiedzi.html
Be First to Comment